Followers

Sunday 18 November 2012

Ohh My Pooh..!

Assalamualaikum.. Puji2an kpd Allah s.w.t kerana masih memanjangkan usia kita hingga detik ini.. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan keluarga Baginda..
Salam sayang.. salam kedamaian Gaza... Sebelum itu, ayuh sahabat semua, kita mendoakan saudara2 kita di Palestin supaya mereka bebas dari kezaliman Israel... Al-Fatihah..

Alhamdulillah... sebelum itu, saya nak sahabat2 saya hari ini semua senyum... Kalau yang resah, yang sedih, yang murung..yang duduk sorang2 tu.. mari kita senyum dulu...Haa..barulah nampak manis.. Yang tengah bercinta tu, semestinya senyum kerana bahagia.. yang mana anak2 soleh dan solehah di luar sana tu mesti senyum kerana baru sudah berbual dengan ibu dan ayah... Alhamdulillah.. 

Hmm..kenapa hari ini saya suruh sahabat2 saya senyum ni... Saya nak kongsi satu cerita..Hmm..lebih kurang rahsia atau petua dalam hidup saya.. Kawan2 ramai yang bertanya.. "Kenapa la Cik Ila ni suka sangat POOH..?? Sikit2 POOH..sikit2 POOH".. sampai ada yang memanggil saya 'Cik Pooh'.. sweet jgk nama tu..hihihi... Inilah rahsia saya.. Sebelum ini, hanya seorang saja yang tahu tentang rahsia saya ni... Tapi, hari ini saya nak kongsikan dengan sahabat2 saya supaya menggunakan petua saya ni.. (bukan nak promote POOH ye)...

Ok..first time saya tengok bear comel ni, masa sekolah..saya tak ingat usia saya waktu tu berapa tahun.. Tapi saya suka tengok bear ni.. Hidung mancung... mata bulat..perut boroi... dan yang paling menarik.. bear ini sentiasa senyum... Bila saya tengok je bear ni, saya pun tersenyum... Hehe.. Memang la pooh ni bear je..bukan benda hidup.. tapi, saya gunakan bear ini sebagai terapi untuk diri saya supaya sentiasa positif dan senyum... Pernah tgk POOH muram..? Tak kan.. Pernah dulu saya geram dan marah...ada ketika saya sedih... tapi saya cuma lepaskan dengan tidur...agak berkesan tapi saya rasa tak puas.. so, satu hari tu.. emak saya balik dari satu tempat dan bagi saya satu hadiah yang membuatkan saya sentiasa senyum sampai sekarang... Emak memang memahami... Dia belikan satu bear POOH utk saya (yg kecik je..tapi boleh la dbuat bantal peluk).. Masa tu..jangan ditanya la..senyumnya x lekang...suka sangat2.. 
Then, saya gunakan Pooh pemberian emak saya sebagai teman saya... Kalau saya marah, saya tumbuk2 je Pooh tu..Kalau saya sedih, saya peluk2 ja Pooh tu..kalau saya gembira..saya suka main hidung Pooh..hehehe... Dan kalau saya sedang 'moody', saya tengok ja Pooh tu... bila tengok dia senyum, saya pun senyum.. sebabnyaa...saya akan teringat kat mak saya... Hehe.. Pooh tu bnda x bernyawa..so, saya boleh buat macam2 kat dia.. Itulah terapi saya... hehe.. 

So, motif kat sini.. saya sarankan sahabat2 saya.. jika anda ni penghidap penyakit suka "termenung", "panas baran" dan penyakit2 negatif lain, carilah sesuatu supaya dapat menghilangkan sikap negatif itu.. setiap orang berbeza sikapnya,,, Ada yang boleh simpan perasaan seorang2..ada yang mudah menghamburkan kemarahan..dan sebagainya... Saya tak syorkan supaya beli pooh beramai2 tapi carilah ssuatu alternatif yang ssuai dengan diri anda... Lepaskan apa yang terbuku supaya tidak ada pendaman dalam hati anda... Apabila tiada pendaman, hidup kita akan tenang... Jadi, kita boleh teruskan hidup dengan gembira dan sentiasa positif...

Jadi.. untuk menjadikan hidup ini sentiasa positif dan tenang... Sentiasalah SENYUM....kerana...SENYUM itu kan SEDEKAH.. sekali kita senyum pada orang,beribu kali orang akan senyum pada kita... SENYUMlah seperti saya dan Pooh... (^_______^)

-cikpooh-

0 comments:

Post a Comment