1.0 PENGENALAN
Kerjaya (career) merujuk kepada
bagaimana individu melihat diri mereka dan hubungannya dengan apa yang mereka
lakukan (Sharf, 1997). Kaunseling kerjaya merupakan proses menolong yang
memfokuskan kepada kesedaran kendiri, minat, sikap yang melibatakan individu
terlatih dan berlesen (Myrick, 1997, p.3). Brown & Brook (1986)
mendefinisikan kaunseling kerjaya sebagai satu proses interpersonal yang direka
bentuk untuk membantu individu-individu yang mengalami masalah perkembangan
kerjaya. Sidek (2002) menegaskan
kaunseling kerjaya merupakan proses psikologi sepanjang hayat yang berinteraksi
secara dinamik dengan peranan lain dalam kehidupan. Penggunaan komputer adalah
untuk memberi sokongan berterusan untuk kegunaan profesional yang lebih baik dalam
kaunseling dan bimbingan kerjaya. Kriteria penilaian termasuklah bagaimana mempelajari kemungkinan kerjaya,
maklumat kerjaya bersepadu, mencapai keputusan kerjaya dan mengambil tindakan
sewajarnya.
Harris-Bowlsbey dan Sampson (1990) mendefinisikan CACGs sebagai satu sistem secara online. Tujuannya adalah melibatkan pengguna dalam bahan interaktif yang mengajar dan memantau satu proses perancangan kerjaya. Ia juga menyediakan maklumat untuk individu dalam membuat keputusan pendidikan serta pekerjaan. CACGs boleh membantu klien mengembangkan kesedaran kendiri, mempelajari tentang jenis pekerjaan yang sesuai, membantu klien memilih pekerjaan serta membantunya melaksanakan pilihan yang dibuat. CACGs juga memberi maklum balas dengan cepat kepada pelajar, mengajar langkah secara berurutan untuk menentukan pilihan kerjaya mereka dan memberi cadangan untuk tindakan yang diambil seterusnya.
Dalam penggunaan
komputer sebagai medium dalam kaunseling kerjaya, kebimbangan utama ialah
kerahsiaan. Perlanggaran kerahsiaan
adalah lebih cenderung dengan sistem penyimpanan data elektronik berbanding
dengan pendekatan tradisional. Velasquez dan Lynch (1981) menegaskan bahawa
masalah ini boleh diselesaikan dengan kod pengenalan, kata laluan dan sekatan
umum kepada individu yang boleh mengakses maklumat klien, tetapi kaunselor
mesti memastikan setiap klien menggunakan kaedah khusus untuk mengekalkan
kerahsiaan. Apabila menggunakan internet
potensi untuk melanggar kerahsiaan meningkat melaui akses yang tidak sesuai
untuk rekod klien, surat-menyurat, e-mel, nota kes klien, dan penilaian
maklumat klien. Penyelesaian termasuk program penyulitan, menukar kata laluan
dengan kerap dan menukar mesej kepada kod.
Kaunselor juga harus sedar bahawa instrumen penilaian bimbingan kerjaya
dengan bantuan komputer harus memenuhi standard yang sama digunakan untuk
menilai langkah-langkah psikometrik tradisional. Kesahan dan kebolehpercayaan
perlu diwujudkan untuk kegunaan instrumen dalam sistem komputer bimbingan
kerjaya. Kaunselor mesti mempunyai bukti
bahawa penyata interpretasi yang dijana oleh ujian berasaskan komputer tersebut
sah. Kaunselor harus yakin bahawa setiap klien memahami sepenuhnya implikasi
komputer apabila mereka berada dalam proses pencarian kerjaya. Kebimbangan lain dalam kalangan profesional
kaunseling kerjaya adalah sistem berkomputer akan menjadi satu sumber dalam
pengaturcaraan bimbingan kerjaya. Sistem bimbingan kerjaya dengan berbantukan
komputer harus bertambah tetapi seharusnya tidak menggantikan peranan
kaunselor. Walaupun program perisian telah menjadi lebih mesra klien, kaunselor
kerjaya perlu menstrukturkan dan mengekalkan klien dalam proses bimbingan
kerjaya terutama dalam memilih program yang berkaitan kerjaya di internet. Kaunselor perlu menangani masalah kebimbangan
pengguna. Kekurangan persediaan oleh pengguna boleh menyebabkan mereka berputus
asa dengan sistem berkomputer ini.
3.0 KELEBIHAN SISTEM BIMBINGAN KERJAYA
BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Banyak kelebihan
kepada klien dalam penggunaan sistem bimbingan kerjaya berbantukan komputer. Sistem berkomputer membolehkan pengguna untuk
menjadi lebih aktif terlibat dalam proses bimbingan kerjaya. Penglibatan secara
aktif ini akan menggalakkan pengguna untuk lebih banyak bertanya soalan
daripada proses itu sendiri. Selain itu,
motivasi pengguna akan kekal melalui penggunaan unik iaitu maklum balas secara
serta-merta. Peluang proses eksplorasi
kerjaya menyediakan keperluan dan peluang untuk memperibadikan strategi
pencarian kerjaya. Justeru, bantuan komputer dalam sistem bimbingan kerjaya
menyediakan eksplorasi kerjaya yang sistematik dan program keputusan kerjaya
yang boleh diakses pada bila-bila masa yang diberikan. Akses kepada pangkalan data yang besar
memberi maklumat terkini untuk peringkat tempatan, negeri, kebangsaan, dan
lokasi antarabangsa yang boleh didapati dengan segara.
4.0 JENIS
SISTEM BIMBINGAN KERJAYA BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Jenis-jenis yang
paling biasa dalam sistem bimbingan kerjaya dengan bantuan komputer ialah
sistem maklumat dan sistem bimbingan. Sistem maklumat menyediakan kepada
pengguna akses secara terus kepada pangkalan data yang besar mengikut bidang
tertentu yang tertakluk kepada ciri-ciri pekerjaan (tugas kerja, kebolehan yang
diperlukan, persekitaran kerja, gaji) dan senarai pekerjaan, institusi
pendidikan dan latihan, maklumat ketenteraan, dan bantuan kewangan. Sistem bimbingan biasanya tergolong dalam
skop yang luas. Ia mengandungi pelbagai modul yang lengkap, seperti arahan
dalam proses membuat keputusan kerjaya, penilaian, ramalan kejayaan masa
hadapan, bantuan dan perancangan dan pembangunan strategi bagi rancangan masa
hadapan. Banyak sistem yang ditujukan ke
arah populasi tertentu, seperti pelajar-pelajar di sekolah menengah, sekolah
tinggi dan kolej; sesetengah sistem adalah untuk orang yang bekerja dalam
organisasi; dan beberapa keperluan ditujukan kepada pesara. Sistem bimbingan kerjaya berbantukan komputer
(CACG) telah mengalami perubahan besar pada dekad yang lalu. Pengubahsuaian
masa depan boleh datang lebih cepat kerana sistem ini direka untuk memenuhi
keperluan persekitaran kerja yang sentiasa berubah dan kemahiran yang berkaitan
dengan perubahan teknikal yang pesat. Komponen-komponen
berikut terdapat dalam kebanyakan sistem:
ü Maklumat
pekerjaan
ü Maklumat
perkhidmatan tentera
ü Maklumat
mengenai institusi pengajian tinggi
ü Maklumat
mengenai sekolah teknikal dan sekolah terpilih
ü Maklumat
bantuan kewangan
ü Faedah
inventori
ü Kemahiran
membuat keputusan
5.0 PEMBANGUNAN
SISTEM PENYAMPAIAN MAKLUMAT KERJAYA (CIDS)
CIDS telah
menjadi alat yang sangat popular yang digunakan dengan berkesan dalam program
kaunseling secara menyeluruh di sekolah-sekolah dan kolej dan orang dewasa yang
memerlukan latihan lanjutan, pendidikan, atau pekerjaan yang berbeza. Empat komponen utama dalam kebanyakan CIDS
ialah penilaian, mencari pekerjaan, maklumat pekerjaan dan maklumat pendidikan.
Penilaian dalam talian termasuklah instrument yang mengukur nilai, minat,
kemahiran, kecenderungan, atau pengalaman mereka yang berkaitan dengan pilihan
kerjaya. Kemahiran penaksiran adalah
satu alat untuk membantu pelajar dan pekerja yang berpengalaman mengenalpasti
kemahiran yang diingini dan diperlukan dalam tenaga kerja semasa. American College Testing Program’s Work Keys
System direka untuk membantu pelajar membuat peralihan dari sekolah ke
tempat kerja atau dari kerja dengan pekerjaan. Ia menilai proses kemahiran
individu, menentukan kemahiran pekerjaan yang diperlukan, dan menyediakan sokongan
instruksi untuk membantu pelajar meningkatkan kemahiran mereka. Pencarian pekerjaan menggunakan CIDS adalah
sangat inovatif. Pengguna boleh menjana senarai pekerjaan daripada keputusan
penilaian. Pengguna boleh memilih senarai carian melalui pembolehubah dan
setiap pembolehubah diproses oleh komputer untuk menjana senarai pekerjaan.
Jika pengguna tidak berpuas hati dan ingin meneroka pekerjaan yang lain, sistem
ini membolehkan pengguna untuk mengubah kriteria yang dipilih dalam pencarian
asal. Komponen maklumat pekerjaan
mengandungi maklumat penting mengenai bilangan pekerjaan yang besar, seperti
sifat perkerjaan, keadaan bekerja, nombor pekerja, pendidikan dan keperluan
latihan, kursus sekolah yang disyorkan, pendapatan, pekerjaan yang berkaitan,
tuntutan fizikal, dan sumber-sumber untuk maklumat lanjut. CIDS mengandungi
banyak program termasuk maklumat pekerjaan di dalam negeri dan negara. Program
perkembangan kerjaya di sekolah-sekolah menggunakan CIDS dalam pelbagai cara
yang inovatif. Contohnya, kaunselor menggunakan cetakan penerangan pekerjaan
kepada pelajar untuk menggambarkan jenis maklumat yang boleh didapati dalam
CIDS tempatan.
6.0 DUA
SISTEM TERAWAL (CACGs)
Terdapat dua sistem terawal dalam
CACGs, iaitu sistem discover dan multimedia discover. Sistem DISCOVER asal telah direka untuk
membantu pelajar dan mahasiswa dalam membuat pilihan kerjaya. DISCOVER yang
diterbitkan oleh American College Testing Program (1987), mengamdungi
modul-modul berikut:
ü Permulaan
perjalanan pekerjaan
ü Pembelajaran
mengenai dunia pekerjaan
ü Pembelajaran
mengenai diri sendiri
ü Pencarian
pekerjaan
ü Pembelajaran
tentang pekerjaan
ü Membuat
pilihan pendidikan
ü Merancang
langkah-langkah seterusnya
ü Merancang
kerjaya anda
ü Membuat
peralihan
Program DISCOVER mengandungi empat
modul. Modul pertama direka untuk
membantu pengguna mengetahui lebih lanjut tentang diri dan kerjaya melalui
penilaian kendiri dan dengan menilai peranan dan peralihan kehidupan. Modul kedua dikhaskan untuk memilih pekerjaan
yang menggunakan pelbagai jenis inventori, peta dunia pekerjaan dan kemudian
membandingkan ciri-ciri seseorang itu dengan kehendak pekerjaan dan
persekitaran kerja. Modul ketiga
membantu pengguna dalam perancangan untuk pendidikan dengan penggunaan senarai
major, institusi pendidikan dan bantuan kewangan yang ada. Modul keempat, pengguna membangunkan kaedah
untuk mencari pekerjaan dengan menggunakan cadangan tentang cara-cara untuk
belajar dan untuk mendapatkan wang, mendefinisikan pekerjaan yang ideal,
menyediakan pencarian pekerjaan dan mengkaji tips temuduga. DISCOVER
menyediakan tugas-tugas interaktif yang
bermakna dan modul maklumat untuk membantu pengguna dalam membuat keputusan
kerjaya. Program penilaian dalam talian menyediakan kaedah yang berkesan untuk
menilai minat, kebolehan, dan nilai.
Multimedia Discover adalah versi
Discover dalam interaktif format cakera padat (CD-i). Ia tidak patut
dikelirukan dengan CD-ROM. Sistem baru ini tidak memerlukan komputer kerana
sistem ini boleh digunakan pada TV warna dan pemain cakera. Sistem ini terdiri
daripada tiga cakera iaitu, Disc 1 bertajuk “Learning about Yourself” dan
membenarkan pengguna untuk mengenalpasti pekerjaan yang sesuai dengan minat dan
kebolehan tertentu. Enam urutan video yang menggambarkan peta dunia pekerjaan
juga disediakan. Kemudian, Disc 2
mengandungi maklumat terperinci mengenai kira-kira 500 pekerjaan melalui
persembahan slide yang meningkatkan maklumat untuk setiap pekerjaan yang
berlainan. Seterusnya, Disc 3
mengandungi urutan carian dua tahun dan empat tahun untuk kolej. Naratif
disertai oleh dua gambar kebanyakan institusi empat tahun.
7.0 SISTEM
BIMBINGAN INTERAKTIF DAN MAKLUMAT (SIGI) DAN SIGI PLUS
Satu lagi sistem
berkomputer utama adalah Sigi dan Sigi PLUS, yang diperkembangkan oleh Katz
(1975, 1993, dan diterbitkan oleh Educational Testing Service, 1996). Terdapat lima subsistem Sigi seperti berikut:
Nilai, Lokasi, Perbandingan, Perancangan, dan Strategi. Subsistem ini telah
diperkembangkan untuk membantu pelajar-pelajar kolej bagi menjelaskan nilai,
lokasi dan mengenalpasti pilihan pekerjaan, membandingkan pilihan, pembelajaran
perancangan kemahiran dan membangunkan kerjaya rasional dalam membuat keputusan
kemahiran. Sigi PLUS mengandungi
komponen-komponen berikut: Pengenalan, Penilaian Kendiri, Pencarian, Maklumat,
Kemahiran, Bersedia, Menghadapi, Membuat keputusan, dan Langkah seterusnya.
Sistem ini telah diperkembangkan untuk orang dewasa dan individu yang ingin
mendapatkan maklumat mengenai organisasi.
Satu ciri tertunggak program ini adalah keperluan khas orang dewasa, ia
direka khas bagi membantu orang dewasa supaya boleh menukar pekerjaan,
berpindah kepada pekerjaan lain, atau memasuki kembali tenaga buruh.
8.0 KAUNSELING SIBER
• Kaunselor boleh
menggunakan e-mel untuk berbual dengan klien mereka.
• Kaunselor boleh
berinteraksi dengan klien di dalam laman sembang.
• Kaunselor boleh
membentuk kumpulan sokongan siber melalui laman sembang.
• Kaunselor boleh
menggunakan laman web untuk menyebarkan maklumat.
• Kaunselor boleh
mentadbir penilaian dalam talian.
• Kaunselor boleh
menggunakan laman web untuk menyediakan pautan kepada sumber-sumber lain dan
maklumat yang didapati di web.
Contoh peranti penilaian yang boleh diakses online:-
Kunci kerjaya: inventori ini mengukur jenis Holland.
Laman web ini juga memberi keputusan, senarai pilihan kerjaya yang sepadan
maklumat bersama-sama dengan pautan kepada Occupational Outlook Handbook
The Kiersey Temperature Sorter: menyediakan kepada
individu dengan profil personaliti
9.0 LANGKAH-LANGKAH
MENGGUNAKAN SISTEM BIMBINGAN KERJAYA BERBANTUKAN KOMPUTER (CACGs)
Terdapat
beberapa langkah dalam menggunakan system bimbingan kerjaya berbantukan komputer
supaya klien akan mendapat pengetahuan dan maklumat dengan jelas. Yang pertama ialah keperluan penilaian.
Keperluan individu setiap pelajar adalah perlu untuk menentukan hala tuju
penggunaan program dan komponen yang diakses. Sebagai contoh, seorang pelajar
mungkin memerlukan matlamat mengenai program bantuan kewangan sahaja. Kemudian, langkah kedua ialah orientasi.
Setiap klien atau kumpulan klien perlu diberi orientasi yang menyeluruh kepada
tujuan, matlamat dan menunjukkan penggunaan sistem berkomputer. Seterusnya, program individu. Setiap individu
harus mengikuti pelan pendahulu berdasarkan keperluan. Pelan ini boleh
diubahsuai seperti yang diperlukan; fleksibiliti program berkomputer boleh
menjadi satu kelebihan yang tersendiri apabila menukar rancangan. Langkah lain ialah campur tangan kaunselor.
Pelan individu harus menyediakan campur tangan kaunselor. Sebagai contoh, ia
mungkin sesuai untuk membincangkan keputusan salah satu inventori. Menyediakan
sumber maklumat pekerjaan tambahan dan membincangkan tentatif pilihan pekerjaan
adalah strategi yang baik dalam proses eksplorasi kerjaya. Malah, langkah penggunakan komputer juga
melalui bantuan dalam talian. Peruntukan perlu dibuat untuk membantu individu
dalam pelbagai peringkat penerokaan kerjaya. Bagaimana untuk kembali ke menu
utama atau bagaimana untuk mengakses pelbagai komponen boleh menjadi pengalaman
yang mengecewakan bagi pengguna baru komputer.
Akhir sekali, langkah yang perlu dilakukan ialah susulan. Seperti dalam
semua fasa penerokaan kerjaya, kemajuan individu perlu dipantau. Kerjaya
kaunselor harus membantu individu mengekalkan motivasi mereka, menilai kemajuan
mereka, dan menilai keberkesanan program.
10.0 PENGGUNAAN INTERNET
Haris-Bowlsbey,
Dikel dan Sampson (1998) telah membangunkan satu panduan untuk menggunakan
internet dalam perancangan panduan kerjaya yang mengandungi sampel laman web
untuk penilaian, mencari pangkalan data, peluang pendidikan dan latihan,
bantuan kewangan, peluang latihan, peluang pekerjaan, matlumat kerjaya,
matlumat pendidikan dan latihan, matlumat ketenteraan dan program kaunseling
kerjaya. Kesimpulannya, laman web ini boleh membantu individu dengan ciri-ciri
sebagai minat, kemahiran, kebolehan, nilai, kecerdikan dan personaliti.Laman
web ini juga menyediakan matlumat untuk pekerjaan meneroka, institusi
pendidikan, biasiswa, bantuan kewangan dan peluang pekerjaan.
Beberapa laman web menyediakan sumber matlumat yang
boleh menjadi pautan pekerjaan, institusi pendidikan dan peluang-peluang lain
dengan jurnal perdagangan, agensi-agensi kerajaan pertubuhan profesional dan
sebagainya. Anda juga boleh menempatkan bilik-bilk sembang dan kumpulan
sokongan atau hantar resume untuk penempatan pekerjaan. Banyak kemungkinan
jaringan yang lain boleh digunakan untuk memenuhi keperluan individu. Kaunselor
harus sedar kecekapan kaunseling dalam penyediaan internet terutamana
pengalaman mengendalikan internet.
Rajah 8.1 menunjukkan satu penggunaan internet yang
sesuai dalam perancangan kerjaya dan dalam proses membuat keputusan. Enam
langkah-langkah yang digambarkan. Langkah pertama individu menyedari keperluan
untuk membuat keputusan. Belajar dan/atau menilai semula diri. Langkah dua
menunjukkan bahawa pelanggan berwaspada kepada sifat-sifat had dan peribadi
mereka. langkah tiga matlumat pekerjaan ini dibentangkan dengan cara “yang
memudahkan peralihan matlumat diri menjdai alternative pekerjaan”
(Harris-Bowlsbey, Dikel, & Sampson, 1998,p.2). Langkah ketiga yang
seterusnya digunakan untuk memperbaiki alternatif yang dikenalpasti menjadi
pilihan tentative yang mungkin menggunakan informasi pengkalan data yang boleh
didapati di internet. Akhirnya individu itu memutuskan untuk mendapatkan lebih
banyak dan memilih alternative baru (Harris-Bowlsbey, Dikel &
Sampson,1998).
11.0 CONTOH LOKASI LAMAN WEB
Bagi membantu kaunselor dalam menyediakan perkhidmatan
yang sesuai melalui internet berasaskan sumber kerjaya dan perkhidmatan,
persatuan pembangunan kerjaya kebangsaan/ National Career Development
Association (NCDA) dan National Board for Certified Counselors (NBCC).
12.0 MELAKSANAKAN PROGRAM YANG BERASASKAN KOMPUTER
Ini merupakan langkah pertama yang penting dalam
melaksanakan program-program baru. Klise (cliche) digunakan untuk melaksanakan
sistem bantuan komputer untuk bimbingan kerjaya. Perancangan yang sistematik
bagi sistem bantuan komputer berkaitan secara langsung dengan keberkesanan dan
penerimaaan mereka oleh pelajar, fakulti dan komuniti (Sampson 1994). Dalam
seksyen ini kita mengkaji model pelaksanaan tetapi pertama sekali akan
membincangankan masalah pelaksanaan. Maklumat yang terkandung dalam kotak 8-1
mengenalpasti masalah yang berkaitan dengan melaksanakan kerjaya yang menjadi
petunjuk bantuan komputer/Computer-assisted career guidance program (CACG).
Antara masalah-masalah yang dikenalpasti ialah perancangan yang kurang
berkesan, manakala yang lain merupakan berkaitan dengan latihan kakitangan yang
tidak mencukupi dan kekurangan integrasi dengan perkhidmatan kerjaya yang lain.
sebagai contoh kakitangan perlu sedar bahawa CACG tidak mengambil tempat campur
tangan kaunselor dengan klien dan sesetengah pelanggan perlu bantuan dengan
menghubungkan matlumat yang terdapat pada CACG untuk mencari kerjaya mereka dan
bantuan lain. Sampson (1994) membuat satu fakta yang sangat penting bahawa
masalah pelaksanaan dengan mudah boleh menghadkan keberkesanan jangka panjang
CACG. Tambahan pula, semua pihak mesti dapat mendidik untuk penggunaan berkesan
CACG sebelum dipilih dan dimasukkan ke dalam talian. Seterusnya melaksanakan
yang betul bagi memastikan CACG adalah satu kompenan penting dalam perkhidmatan
kerjaya.
13.0 PELAKSANAAN MASALAH CACGs
Perancangan
tidak mencukupi
·
Penggunaan “ad hoc” atau “ tiada perancangan “
pendekatan
·
Perkaitan yang tidak mencukupi antara penggunaan
komputer dan keperluan organisasi
·
Kekurangan keperluan penilaian sebelum penggunaan
komputer
·
Penggunaan sistem terlalu dipengaruhi oleh pembiayaan
atau pentadbir
·
Penggunaan sistem tidak sistematik dan remeh
·
Penyertaan kakitangan terhad dalam keputusan membuat
kira-kira CACG
Integrasi CACG yang lemah dalam perkhidmatan kerjaya
·
Kekurangan konteks yang sesuai untuk pelanggan
memproses penggunaan sumber-sumber matlumat mereka
·
Kekurangan campur tangan kaunselor untuk pelanggan
yang memerlukan bantuan
·
Kekurangan data penilaian untuk menunjukkan
akauntabiliti dan untuk dan untuk meningkatkan integrasi CACG
·
Jadual bermasalah
·
Sokongan pemaju CACG tidak konsisten
Kakitangan
latihan yang tidak mencukupi
·
Ketidakseimbangan antara perbelanjaan latihan dan
perbelanjaan perkakasan/perisian
·
Kurang latihan berkenaan pengalaman “hands-on” dengan
sistem asas konsep untuk membandingkan dan memilih sistem yang mengintegrasikan
CACG dengan model penyampaian perhidmatan pelbagai
·
Jangkaan tidak wajar mengenai prestasi aplikasi
komputer
·
Jangkaan tidak wajajr tentang masa yang diperlukan
untuk pelaksanaan
·
Mengelirukan mengenai peranan kaunselor dan peranan
komputer
Kebimbangan
kakitangan dan rintangan CACG
·
Keprihatinan lebih perubahan di tempat kerja
·
Kakitangan bersikap negatif akibat masalah pelaksanaan
Proses
melaksanakan CACG termasuk pelaksanaan tujuh langkah model yang dibangunkan
oleh Sampson (1994):
1.
Bermula dengan penilaian program untuk menetukan
bagaimana perkhidmatan bimbingan semasa dalam memenuhi keperluan pelanggan.
Jika penilaian mendedahkan keperluan yang tidak dipenuhi, kakitangan perlu
menekankan tujuan dan matlamat mengenai bagaimana sistem berasaskan komputer
boleh merapatkan jurang. Bagi mencapai matlamat ini, sebuah jawatankuasa
pemilihan ditubuhkan.
2.
Mempunyai jawatan kuasa mengenalpasti produk perisian
yang diingini yang akan memenuhi keperluan pelanggan. Selepas mengkaji sistem,
jawatankuasa itu perlu menentukan perisian dan perkakasan yang sesuai.
3.
Integrasi perisian melibatkan pelan komprehensif
bagaimana sistem akan dilaksanakan. Ini menunjukkan bahawa ahli-ahli
jawatankuasan telah menjadi sangat berpengetahuan tentang sistem yang dipilih.
Rancangan termasuklah bagaimana sistem etiologi dengan program bimbingan
keseluruhan menetukan peranan kakitangan, prosedur operasi dan sistem penilaian.
4.
Langkah seterusnya melibatkan kakitangan menyeluruh.
Keberkesanan program bimbingan bantuan komputer amat berkaitan dengan
pengetahuan sistem kerja.
5.
Penggunaan perbicaraan menentukan bagaimana kakitangan
telah melakukan kerja rumah dan bagaimana pelajar bertindak balas dengan
menggunakan sistem ini. Sistem ini mula beroperasi selepas penilaian percubaan yang berjaya.
6.
Sistem menjadi operasi.
7.
Penyampaian penilaian perkhidmatan dilihat sebagai
proses berterusan. Maklum balas penilaian mencadangkan bahawa perlu ada
perbaikan yang berterusan. Pembangunan pantas perkakasan dan perisian mungkin
boleh mengubah program bantuan komputer setiap tahun.
14.0 TEKNOLOGI SEPANJANG HAYAT
Kaunselor memainkan peranan penting dalam membantu
pelanggan membina pemahaman mengapa pengurusan kerjaya terbaik didorong oleh
aktiviti yang diarahkan. Mereka yang mengambil tanggungjawab penuh untuk
pembangunan kerjaya mereka dan megiktiraf keperluan pembelajaran sepanjang
hayat serta bagaimana pembangunan kemahiran mempengaruhi hala tuju mereka.
Apabila terdapat antara individu (kepentingan, keupayaan, pemerolehan
kemahiran) dan pekerjaan, terdapat kemungkinan yang besar kepuasan tempoh
bekerja (Ostroff, Shin, & Feinberg, 2002). Oleh itu kaunselor perlu
menyediakan sebab-sebab bagi aktiviti pemerolehan kemahiran kendiri serta
matlumat tentang sistem penyampaian pembelajaran.
Betapa pentingnya pembangunan kemahiran? Pada tahun
1990-an Bynner (1997) menjalankan kajian longitudinal individu dari zaman
kanak-kanak berusia melalui 21 tahun dan mendapati miskin kemahiran asas
(membaca dan matematik) yang sukar dibuat untuk memperoleh kerja yang lebih
luas yang berkaitan kemahiran seperti kebolehan bekerja dalam kumpulan,
kebolehsuaian dan menjalinkan hubungan interpersonal. Tidak menghairankan
kemahiran asas yang paling mendapat perhatian dalam pekerjaan dalam peralihan
sekolah untuk kerja. Kemahiran asas bukan saja penting dalam mencari pekerjaan,
oleh itu mesti menyediakan individu dengan asas untuk membangunkan kemahiran
yang lebih universal yang dihargai oleh majikan (Cappelli et al 1997;
U.S.Department of Labor,1992). Keupayaan untuk bekerja dengan orang yang
banyak, kecuali pekerjaan mereka yang memerlukan kemahiran teknikal yang khusus
seperti pengaturcaraan komputer, kejuruteraan, dan beberapa kerjaya perubatan
yang berkaitan (Ryan,2000; Werbal & Gillland 1999). Syor disini ialah
individu untuk membangunkan kedua-dua kemahiran umum (penyesuaian,
fleksibiliti, kewibawaan) dan kemahiran khusus industry. Kemahiran asas yang
kukuh sangat penting bagi kebanyak semua pekerja.
Pembangunan kerjaya ahli teori telah menunjukkan
banyak pembolehubah yang menetukan kemajuan kemajuan kerjaya yang membawa
kepada pelihan kerjaya yang seawall dan aneka pilihan disepangjang jangka
hayatnya. Kebolehan, minat, nilai dan personaliti sering disebut sebagai
ciri-ciri peribadi yang mempengaruhi pilihan individu. Daripada pembolehubah
ini kumpulan, corak faedah ditekankan terutamanya dalam penyelidikan tipologi
Holland yang kongruen antara kepentingan dan jenis penyesuai pekerjaan
(Holland,1985).
Dalam menilai dinamik dalam kalangan kepentingan
kebolehan pengambilan penuh kemahiran (Ostroff, Shin, Feinberg 2002)
mencadangkan bahawa pilhan permulaan matlamat kerjaya mempengaruhi corak
kepentingan tetapi sebagai pekerja terdedah untuk bekerja dan pengalaman kerja,
mereka tertarik kepada pekerjaan yang setimpal dengan kebolehan mereka dari
semasa ke semasa. Latihan dalam sesebuah organisasi boleh dibahagikan kepada
dua jenis yang luas iaitu latihan pekerjaan dan latihan luar kerja.
15.0 KAEDAH LATIHAN DI TAPAK (ON-SITE)
Latihan pekerjaan merupakan salah satu kaedah yang
tertua yang digunakan oleh organisasi. Permulaan pekerja dilatih di tapak kerja
oleh pekerja berpengalaman. Mereka belajar dengan meniru pengajar. Pekerjaan
adalah satu proses putaran kerja melalui pelbagai pekerjaan dengan jangkaan
pembelajaran secara pengalaman. Latihan perantis adalah satu kaedah yang
melibatkan seorang pekerja yang diberi tunjuk ajar pekerja baru dan adalah
perkara biasa dalam perdangan mahir. Selepas tempoh masa yang panjang individu
akan dinaikkan pangkat kepada pekerja harian. Jadual waktu harus dilakukan
dengan penilaian berkala untuk memaklumkan kakitangan mengenai kemajuan mereka.
Kaedah latihan di tapak termasuklah orientasi, latihan bekerja sambil arahan,
perantis, dan bimbingan.
16.0 KAEDAH LATIHAN DI LUAR TAPAK (OFF-SITE)
Program latihan luar tapak dianggap sebagai aktiviti
pembelajaran di tempat yang dikeluarkan dari tapak kerja seperti kolej komuniti,
kemudahan latihan organisasi atau di rumah. Kaedah latihan ini sering dirujuk
sebagai pembelajaran jarak jauh. Beberapa kursus yang ditawarkan melalui
program pembelajaran jarak jauh dirujuk kepada umum sebagai pengajaran bantuan
komputer. Arahan rakaman video disediakan untuk tontonan komputer peribadi
tanpa mengira masa. Program prepakej sering disebut sebagai perisian. Bantuan
pengajar dan sokongan rakan sebaya boleh didapati melalui televisyen, telefon,
e-mel atau faks (Muchinsky,2003). Ternik
kerja diluar tapak seperti kuliah, kajian khas, audio visual persidangan atau
perbincangan, kajian kes, main peranan, simulasi, arahan program dan latihan
dalam makmal. Kaedah latihan pada
dasarnya boleh dibahagikan kepada empat jenis iaitu:
a.
Kaedah memberitahu
b.
Kaedah menunjukkan
c.
Peranan yang bermain kaedah
d.
Teknik perbincangan
17.0 CD-ROM DAN MULTIMEDIA INTERAKTIF
Pembelajaran ini melibatkan media interaktif melalui
tindakan animasi, video, grafik, teks dan audio. Program multimedia yang
menggunakan teknologi CD-ROM telah dipertingkatkan oleh cakera video dan
program yang berasaskan komputer yang menambah bagaimana fleksibiliti dan apa
yang dipelajari. Program biasanya dipilih untuk mewakili teknologi yang terbaik
iaitu Plato (Programmed Logic for Automated Teaching Operations/Program Logik
Operasi Pengajian Automasi). Sistem media interaktif ini terdiri daripada lebih
5000 aktiviti pembelajaran yang diserahkan hakkan yang kendiri. Pekerja boleh
meningkatkan kemahiran asas membaca, matematik dan penulisan serta mempelajari
kemahiran menyelesaikan masalah. Meningkatkan kemahiran mereka dalam komunikasi
di tempat kerja melalui media interaktif. Beberapa syarikat terkemuka
menawarkan program yang didorong oleh Plato kepada pekerja bagi pembelajaran
yang berterusan untuk meningkatkan keberkesanan kedudukan mereka (Goldstein
& Ford 2002).
18.0 ARAHAN BERASASKAN WEB
Arahan berasaskan web adalah mungkin paling fleksibel
yang boleh digunakan oleh pengguna bagi mengakses program pada bila-bila masa
melalui rangkaian web yang boleh didapati secara meluas. Kini latihan web mudah
dan dipertingkatkan oleh hyperlink untuk bahan latihan tambahan, senaman dan
maklum balas, membenarkan pengguna untuk menentukan tahap dan jenis matlumat
yang diperlukan. Terdapat kemungkinan tiada kesudahan bagi peluang pembelajaran
melalui pautan ke laman internet yang lain atau bekerjasama dengan laman
internet (laman dalam sesebuah organisasi). Pengguna juga boleh berkongsi
matlumat dan idea-idea serta membincangkan masalah dengan pakar dan/ atau
pelatih lain. Brown, Milner dan Ford (1998) telah mencadangkan bahawa
pengajaran berasaskan web termasuk komponen bimbingan. Bimbingan biasanya
termasuk maklumat mengenai tujuan pembelajaran dan bagaimana untuk mempelajari
bahan secara berkesan. Program bimbingan boleh membantu pelajar membuat
keputusan yang lebih berkesan mengenai apa yang dipelajari dan bagaimana untuk
belajar dengan berkesan.
19.0 TUTOR SISTEM PINTAR (INTELLIGENT TUTORING
SYSTEMS/ITS)
Platform pembelajaran merupakan satu program yang berasaskan
komputer dengan ketinggian individu dan dianggap sebagai versi arahan program
teknologi yang lebih baik. (Steele-Johnson & Hyde 1997). Sistem ini direka
untuk mendiagnosis tahap persefahaman penggunaan, prestasi dan jenis kesilapan
yang dibuat dalam menjalankan tugas. Menggunakan data yang dikumpul daripada
setiap pengguna, sistem ini menyediakan garis panduan bagi prosedur yang lebih
sesuai dan aktiviti pembelajaran. Sistem pengalaman pengalaman individu yang
dibangunkan daripada keperluan individu. Lebih khusus lagi, komponen penulisan
tutor yang memberikan tumpuan kepada pembangunan kemahiran proses mengenal
pasti kesilapan dan penyelesaian. Begitu juga kompenan kemahiran siasatan
saintifik membentangkan kesilapan dan cadangan untuk data analisis yang tepat.
Sistem interaktif mempunyai kelebihan berbeza dengan membenarkan pengguna untuk
menanyakan soalan tentang tugas-tugas tertentu. Maklum balas mungkin datang
dalam bentuk petunjuk tentang prosedur yang betul tetapi akhirnya analogi
langsung diberi dan diikuti dengan arahan yang jelas. Walaupun sistem ini
menawarkan banyak kemungkinan untuk membangunkan kemahiran yang boleh
digunapakai dalam pelbagai persekitaran kerja, ia masih sedang dibangunkan dan
diperhalusi.
20.0 LATIHAN REALITI MAYA (VIRTUAL REALITY/VR)
Sistem pembelajaran ini adalah versi berteknologi
tinggi simulasi kerja melalui realiti
maya. Dalam kes ini simulasi bekerja dilihat dalam sebuah dunia tiga dimensi
(3-D) yang akan pekerja hadapi. Ia bertujuan untuk menjadikan satu pengalaman
yang menarik yang mengambil kesempatan daripada pembelajaran visual dan
penglibatan pengalaman yang sangat bermotivasi. Ini merupakan sistem yang
sangat fleksible yang membenarkan kawalan masa dan penyelakuan iaitu ia boleh
bergerak lebih pantas, melambatkan, mengaksaskan atau terhenti. Ia direka untuk
membentangkan tahap perincian yang berbeza. Pembelajaran modul boleh
dikemaskini dan disepadukan dengan modul-modul lain. pada tahun 1999. Seorang
animasi yang bernama Steve telah diletakkan dalam 3-D mock-up persekitaran
kerja (Rikel & Johson 1999). Pengguna boleh meminta Steve menunjukkan
bagaimana untuk menjalankan tugas dan memberi bantuan semasa mereka mengamalkan
tugas-tugas tertentu. Satu kelebihan sistem VR latihan adalah jelas : mereka cukup
fleksible untuk menunjukkan pelbagai persekitaran kerja dan interaksi dalam
persekitaran yang berbeza.
RUJUKAN
0 comments:
Post a Comment